søndag den 28. oktober 2012

Søster Susannes Chokolade kage

Lige da Fruen og jeg begyndte at være sammen, kaglede hun om en chokoladekage, og en af de første gange vi var på besøg hos min søster, lavede hun så en der var meget tæt på at være som DEN kage, Fruen kaglede om ...

Fik opskriften og den var lidt for omstændig og joooo ikke helt efter Fruens ønsker.. Så jeg lavede den om...

Så her er som jeg laver den :

Der skal bruges :

100 g mandler
100 g sukker
50 g flormelis
4 æg
150 g smør
150 g god mørk chokolade
1 spsk Cognac
1 tsk nes kaffe
2 spsk koldt vand
1 spsk mel
1 spsk kakao

Starter med at ligge mandlerne i koldt vand....

Sætter smør og chokolade i en gryde og smelter det langsomt.

Deler de 4 æg op i hvider og blommer.

Pisker blommerne med 100 g sukker til sukkeret er helt opløst, og massen er tyk og luftig.

Smør og chokolade blandingen tages af varmen , nes kaffe, cognac, vand tilsættes.

Vandet hældes fra mandlerne og de duppes tørre , og hakkes herefter ret fint og røres i blomme/sukker blandingen, som tilsættes mel og kakao, samt chokolade/smør massen.

Her efter piskes de 4 æggehvider med de 50 g flormelis til det er helt stift, og vendes så i dejen.

Så er der kun tilbage at hælde dejen i formen, Jeg bruger en springform beklædt med bagepapir.

175 g varm ovn ( ikke varmluft ) midt i ca 30 min, den skal helst være lidt våd i det , når den er færdig.

Toppen af kagen er som et tyndt marengs låg.

Smager godt med friskt frugt og is til.

Lige kommet ud af ovnen.. tager spring formen af og gir den luft........

Ingen kommentarer:

Send en kommentar