fredag den 9. december 2011

Jule småkager - Rustikke vanillie kranse 2


Årets første Jule småkager...
Sidste år bagte jeg disse Vanillie kranse, og synes at de var rigtig gode, kan godt lide at der er bid i dem... Men,, ja der er tit et men med mig. Havde  en ide om at de kunne blive lige lidt bedre....

Så jeg har lavet lidt om på opskriften.

Rustikke vanillie kranse 2 :


Rustikke vanillie-kranse:
300 g mel
225 g smør, smeltet
130 g alm sukker
125 g mandler, med skrald ( altså de skal ikke smuttes ) , hakket forholdsvis fint
1 stang vanillie
1 æg
75 g fint revet odense marcipan den alm.

Tag kornene ud at vanilliestangen og gem dem, skær selve vanillie stangen i små stykker, kom stykkerne  i en blender eller en minihakker, sammen med lidt mandler. Kør, til vaniljestangen og mandlerne er ret så fint hakkede.

Hak resten mandlerne, til de er forholdsvis finthakket, men stadig med lidt bid i.

Jeg smeltede smøret, og imens blandede jeg mel, sukker, vanillie, og de hakkede mandler og ægget. Til satte det smeltede smør lidt efter lidt og fik æltet dejen sammen. Så rev jeg marcipanen i lidt efter lidt og æltede dejen igennem så det blev godt fordelt. 

Dejen var ikke helt til at samle, tog lidt koldt vand på hænderne 3 gange og så var den fin.

Jeg har ikke sådan en kødhakker ting med vanilliekranse udstyr, så jeg tog en tyl og pressede dejen igennem den, brugte et skaftet på en trægrydeske... ( ønsker mig en gammel kødhakker )

De blev bagt i 225 graders varm ovn, på næstnedereste rille i 8 min. Alm ovn.

De er bare SÅ meget bedre med marcipan i ............

6 kommentarer:

  1. Aaahh, interesssant at komme marcipan i vanillekranse. Går det nu virkelig an:-) ha ha. Jeg har selv lige lavet dobbelt portion dej og skal bage efter Mette Blomsterbergs opskrift i morgen. Det er mit 2. hold i år:-) Sjovt at prøve sig lidt frem og dine ser sørme gode ud også ...
    KH Marianne

    SvarSlet
  2. Mums... Dem må jeg da vist prøve. Jeg er nemlig lige blevet foræret 6 kg marcipan... Så der kan blive MAAAAANGE kager... ;o)

    Go' weekend til dig og dine...
    Kram Britta

    SvarSlet
  3. De lyder vildt gode. Dem skal man da prøve...

    SvarSlet
  4. Hej Marianne - Jeg overvejede faktisk at bruge den med skovbær, men tænkte at det nok var at gå for vidt....

    Hej Britta - 6 kg Hold da op det er jo tæt på at være i himmelen hihihihihi Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange penge jeg bruge på marcipan hihihihi til mit bageri...

    Mange tak og i lige måde :-)

    Hej Nanna - Det er de og alle her i huset kan lide dem !! Det er stort , der plejer altid at være en der ikke lige er tilfreds......

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Uhm....de ser simpelthen bare så lækre ud !!!

    SvarSlet
  6. Hej Merca - Takker, og her er de også spist, så kommer nok til at bage en portion mere.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet