mandag den 3. januar 2011

Små tykke pandekager

Fik denne pande i Julegave af Lego, havde ønsket mig den...
Det hele startede da jeg så de små pandekager hos Signes Mad hun har en hel masse andre gode opskrifter også.


Jeg har ikke lavet noget om på opskriften andet end revet skal af en hel citron og så den række følge som de forskellige ting der skal i. Har her skrevet som jeg har gjort.

Små tykke pandekager
10 g gær
2 spsk sukker , drysset over gæren, resten kommer i når gæren er smeltet
2½ dl mælk lunken
50 g smør smeltet
2 æg
250 g mel
lidt salt
1 tsk vanillie sukker
et lille drys kardemomme
Reven skal af en hel citron.
Lagde et låg på skålen og stillede den til hævning foran  brændeovnen i ca 2 timer.
Brugte en lille smule smør i hullerne hver gang jeg hældte dejen i, brugte en lille sovse ske. De skal ikke have særlig længe før de er brune – de skal føles faste når du trykker på dem.

Super nemme at lave og smager rigtig godt. Vi spiste dem med syltetøj og Nutella..........

Signe  linker også i sin opskrift vidre til Sif som har lavet pandekagerne som langtidshævede, så tag et kig.

24 stk færdige små tykke pandekager

De kommer til at blive lavet en del her, er jeg helt sikker på !

8 kommentarer:

  1. ÅH, Marianne ... advarselstegn burde være her.
    Jeg får akut trang til pandekager!! :)

    SvarSlet
  2. Hej Hanne - Har lige bagt en portion med revet lime skal i.......... Og de dufter for vildt godt !!!! hihihihi

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  3. Uhmm, elsker sådan nogle så pandekager - ok, elsker i det hele taget pandekager :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Hej Birthe - Det har jeg så fundet ud af ... Jeg også gør... Samt resten af famillien !!!

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. De ser gode ud. Jeg lavede også små tykke pandekager mellem jul og nytår, men desværre brændte jeg mange af dem på, fordi jeg havde travlt med 1000 andre ting i køkkenet. De var ihvert fald ikke værd at tage et foto af....

    SvarSlet
  6. Hej Camilla - Ja .. det går også ret hurtigt... Faktisk meget hurtigere end jeg have regnet med at lave dem... Og de skal "passes"...

    Men gode det er de !

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  7. Ligesom små belinis... Er det ikke det de hedder? Mums til pandekager - i alle størrelser og tykkelser :)

    SvarSlet
  8. Hej Little S - Så vidt jeg ved så er Blinis sådan nogle man spiser ... Mere al mad... Altså hvor der ikke er sukker og den slags i.

    Men jeg VED det ikke, de samger bare MUMS hihihi

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet