mandag den 24. januar 2011

Citron kage ... Måne ... Blomst........



 Havde i dag bare vildt meget lyst til at bage........ Og det skulle være noget med citron... Havde nemlig 2 stk på "lager"...

Kiggede lidt rundt på nettet.... Ikke rigtig noget der lige fangede... Men så at der kommer Det Søde Liv i dag... Med Citronmåne . Nu er det ikke lige en kage der... normalt lige tiltaler mig... Men hjemmelavet må den da blive god. Hendes opskrifter er sådan lidt irriterende og snørklede og alt er i vægt, også æg !... Det gider jeg...

Det skal være nemt at bage....... Og lige til at gå til, ellers gider jeg ikke... Så her er hvordan jeg har gjort :

Citronkage - "måne" Blomst...

5 æg
325 g sukker
kornene fra 1 vanilie stang
65 g maizena
saft og revet skal af 1 citron
150 g revet marcipan
200 g hvedemel
300 g smeltet smør

Alt piskes sammen i den rækkefølge det er nævnt. Æg og sukker godt luftigt.

Hældte dejen i min smurte blomster form. Bagte den i ca 35 min nederest i ovnen på 200 gr ( ikke varmluft )

Glasur :
250 g flormelis
½-1 spiseske flødeost
ca saften af 1 citron samt pynt med revet citronskal.
 Valgte at vende den ud på en tallerken. Så den glatte side kommer op...


Bare lige et lille stykke....
Lige et ps... Citronen smager mere igennem dagen efter !

5 kommentarer:

  1. Citronmåne er heller ikke lige mig, men den der ser go' ud - rigtig lækker... ;o)

    SvarSlet
  2. Hej Britta - Denne er noget mere saftig end jeg husker... En Citron måne hihihi

    Men smager ikke vildt meget af citron.

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  3. Årh hold da op hvor ser den lækker ud. Kager med citron smager som regl af mere dagen efter den er bagt. Ellers kan man presse saft ud og røre lidt sukker i og koge det lidt ind, dryppe det hen over kagen når den er let afkølet. Det giver lige kagen et pift op af :-) Guuuuud hvor jeg har lyst til citronkage nu... suk

    SvarSlet
  4. Du burde sætte en advarsel op om LÆKKER kagebilled - det ser SÅ godt ud :-D

    Jeg bliver vist nødt til snart at lave en citronmåne....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  5. Hej Vibeke - Du har ret, den smager af meget mere i dag.

    Hej Birthe - Undskyld.. Ved godt det ikke er fair her i januar md... Men MÅTTE bare bage ...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet