fredag den 24. september 2010

Rosenbrød


På Søborg Hovedgade lå engang et bageri som hed Hjerte Konditeriet, og de lavde de skønnest høje Rosenbrød. Deres opskrift har jeg desværre ikke..

11-12-2108 Du kan se på min Youtube kanal Mariushygge hvor jeg har bagt en halv portion.

Jeg har gjort sådan :

50 g gær smulleret i en skål
1 spsk med top sukker drysset hen over
115 g smør smeltet i en gryde, hældte
1½ dl let mælk i smørret da det var smeltet, og hældte det over gær og sukker. Der i kom
1/4 tsk salt
1/4 tsk stødt kardemomme
1 tsk med top vanillie
2 æg
460 g hvedemel

Æltede det godt sammen.. Dejen er stadig lidt... klisteret og stilles til hævning 30 min et lunt sted.

Derefter slås dejen ned og deles i 2. Her del rulles til aflange stykker. Lægges på bageplade , pensles med sammen pisket æg.

Bages ved 200 g til de er gyldene, mine fik 15 min.

Når de er afkølet pyntes de med glasur lavet af

300 g Flormelis ,koldt vand og ½ tsk rosenvand...

Når glasuren er lige ved at stivne, skæres de ud i rette str.

Det er skønt at bide i, og brødet smager godt , Kan dog.. konstatere at der ikke har været rosenvand i de... Rosenbrød jeg har smagt fra div bagere.... hihihih

NOTE : De smager bedst samme dag de er lavet... Er lidt tørre i dag, kan sagtens spises... Men...
Så fremover vil jeg kun lave en ½ portion.

13 kommentarer:

  1. Roooooosenbrød (skal udtales langsomt og saligt, med smil på læben :)

    SvarSlet
  2. Uijh, hvor spændende! Jeg mindes at have smagt det engang for alt for længe siden. Gad vide, om den kan laves med rosensirup? Jeg må næsten afprøve det... mange tak for inspiration :-)

    SvarSlet
  3. Hej Little S - Nemlig !!!

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  4. Hej Piske - Er lige i gang med en ny portion. Den førtse omgang kom der for meget rosenvand i glasuren... Og det kunne jeg ikke lide....

    Så... Har lige hevet to nye ud... af ovnene, det er virkelig en nem opskrift at arb med.

    Så.. nu er jeg lige lidt varsom med, hvor meget rosenvand jeg kommer i flormelisen...

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  5. Mums hvor ser det bare lækkert ud... :)

    SvarSlet
  6. Nøøøøøøøøøøøøøøøøøøj, hvor er de altså fine og ser super lækker ud. Jeg bliver så inspireret til at bage noget mere, men skal helst holde mig fra kager. Æv. Bager til fryseren, når der er en ledig plads. Der skal da være kage i huset, når børnebørnene kommer
    God weekend til dig

    SvarSlet
  7. Gud hvor er det langtid siden jeg har spist et stykke rosenbrød. Jeg mindes at det næsten var en bid af himmelen. Der var stor uenighed blandt min omgangskreds om rosenbrød skulle være høje eller flade. Jeg må indrømme jeg var til de flade :-) Men skønt ser dit rosenbrød nu ud. God weekend :-))

    SvarSlet
  8. Bianca - Og det er det..........

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  9. Hej Manna - Jeg burde bestemt også holde mig fra kager... Men synes jo at det er SÅ dejligt at lege med kager i køkkenet...........

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  10. Hej Vibeke - Vi synes det smager skøønt... De flade er vist lavet af winerbrødsdej, de er også gode, men meget mere ... sukkerchok hihihihi

    Rigtig god weekend
    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  11. Hov selvfølige også en god weekend til alle Jert andre.............

    SvarSlet
  12. Så fik jeg endelig besøgt din skønne kageblog♥ Uhm de ser gode ud men kan godt forestille mig at man skal passe på ikke at komme for meget rosenvand i. God weekend♥

    SvarSlet
  13. Hej Tina - Velkommen til... Ja.. helt sikkert har aldrig prøvet rosenvand før.. Og det smagte godt nok.. af MEGET hihihi

    Men i 2 omgang blev de rigtig gode, og ungerne kan også godt lide dem, så det er rigtig godt !

    Rigtig god weekend
    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet