søndag den 5. september 2010

Kartoffel kager

2½ dl vand & 125 g smør smeltes i gryde. Gryden tages af varmen.


125 g hvedemel tilsættes på en gang og røres godt sammen. Gryden sættes over varmen igen og der røres til dejen er blank og slipper både ske og gryde.
 
Gryden tages af varmen og afkøles lidt.Der efter røres 3-5 æg i et ad gangen. Dejen skal være.... ikke for løs og ikke for fast, skal holde formen når man sætter den...


Da jeg ikke har noget fancy bage udstyr, fylder jeg dejen i en fryse pose.

Klipper et lille hjørne af og sætter klatter på pladen i den str jeg vil have dem. De vokser lidt når de bliver bagt.


Bages midt i 200 gr varm ovn, ca 25 min, de må ikke være for lyse, for så falder de sammen og kan ikke bruges...... men går det galt kan man smøre syltetøj og glasur på dem, og så smager de fint...


Kagerne skal være helt afkølet, før de skærres op. Jeg plejer at lave marcipan lågne imens.


Jeg bruger ca 30 g marcipan pr. låg.Triller en kugle , lægger den i en fryse pose.

Og bruge kagerullen til at få den flad, ca 2 mil tyk.


Pensler låget med kakao pulver på begge sider.


Fyldet til kagerne er ... vanillieskum, lavet på sammen måde som til Jordbær kagen.Jeg skære bollen op på langs, smøre ca 1 tsk hindbær eller jordbær syltetøj i bunden, og 1 spsk vanillie skum.


Lægger et marcipan låg hen over, og så er kagen færdig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar