søndag den 5. september 2010

Boller og kanel snegle

Vi elsker boller...


Jeg bruger :

50 g gær
3 dl letmælk , hånd lunt
50 g smør
1 æg til dej + 1 æg til pensling
50-100 g sukker
1½ tsk vanillie sukker
500 - 650 g hvedemel
evt lidt kanel eller 100 g hakket mørkt chokolade
Perlesukker til at drysse over.
Hæver først ½ time, når de er formet til boller hæver de igen ½ time.

Bages midt i varm ovn 225 gr ca 10-12 min.

16 stk

Jeg bruger samme dej når jeg laver kanel snegle.



Jeg ruller bare dejen ud, efter den har hævet i ½ time så den er firkantet og aflang ca 1 cm tyk.

Drysser den med brunfarin og kanel, ruller den sammen så den ligner en rulade. Skærer ca 1½ cm stykker af og ligger på bageplade, trykker dem lidt, og stiller dem til hævning i ½ time.

Bager dem på samme måde som bollerne.

Nå de er afkølet en lille smule, får de glasur på , lavet af flormelis og vand eller rom...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar